Show simple item record

dc.contributor.authorHuarcaya-Victoria, Jeff
dc.contributor.authorRivera-Encinas, María Teresa
dc.date.accessioned2020-06-24T15:30:30Z
dc.date.available2020-06-24T15:30:30Z
dc.date.issued2019-09
dc.identifier.citationHuarcaya J., Rivera MT. Evaluación de la empatía en alumnos de medicina humana de una universidad privada del Perú. Educación Médica. 2019; 20(2): 100-107.es_PE
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12727/6248
dc.descriptionAbstract: Objectives To determine the levels of empathy in the medical students of the Universidad de San Martin de Porres (FMH-USMP), and its correlation with personal, sociodemographic and religious variables. Materials and methods Observational and cross-sectional study was performed with data obtained using the Jefferson Medical Empathy Scale (EEMJ), the Religious Attitude Scale (EAR), and a questionnaire of sociodemographic values. They were completed by total of 693 students of the FMH-USMP from the 1st to 6th year. Convenience sampling was used. Results The mean score of empathy levels was 109.03. Significantly higher levels of empathy were found in women (P < .0005); those who plan to follow a specialty ‘linked to the patient’ (P = .008); and in students who reported having a profession modelled on the treatment of the patient (P = .007). In the first three years of study, the levels of empathy gradually decreased. Variations in levels of empathy in each year were significant in women (P = .016). A correlation was found between the EEMJ and the EAR (r = 0.16, P < .0005). Conclusions Higher levels of empathy were observed in students who plan to follow a specialty ‘linked to the patient’, as well as women and those who reported having a profession modelled on treating the patient. Longitudinal studies should be conducted, with the aim of evaluating the evolution of medical empathy in medical students, as well as including empathy training in the curriculum design.es_PE
dc.description.abstractObjetivos Determinar los niveles de empatía en los estudiantes de la Facultad de Medicina Humana de la Universidad de San Martín de Porres (FMH-USMP), y su correlación con algunas variables personales, sociodemográficas y de actitud religiosa. Materiales y métodos Estudio observacional de corte transversal, en el cual se aplicó a 693 estudiantes de la FMH-USMP de 1.er a 6.o año la Escala de Empatía Médica de Jefferson (EEMJ), la Escala de Actitud Religiosa (EAR) y una ficha de datos sociodemográficos. La muestra fue por conveniencia. Resultados La puntuación media de los niveles de empatía fue de 109,03. Se encontró significativamente mayores niveles de empatía en las mujeres (p < 0,0005); en aquellos que piensan seguir una especialidad «vinculada al paciente» (p = 0,008); y en los estudiantes que informaron haber contado con un modelo profesional en el trato al paciente (p = 0,007). En los tres primeros años de estudio, los niveles de empatía fueron disminuyendo progresivamente. Las variaciones en los niveles de empatía en cada año de estudio fueron significativas en las mujeres (p = 0,016). Se encontró una correlación entre la EEMJ y la EAR (r = 0,16; p < 0,0005). Conclusiones Los estudiantes que piensan seguir una especialidad «vinculada al paciente» obtuvieron mayores niveles de empatía, así como las mujeres y aquellos que informaron haber contado con un modelo profesional en el trato al paciente. Se deben realizar estudios de manera longitudinal con el objetivo de evaluar la evolución de la empatía médica en los estudiantes de medicina, además de incluir en la malla curricular el entrenamiento de habilidades empáticas.es_PE
dc.format.extentpp. 100-107es_PE
dc.language.isospaes_PE
dc.publisherElsevier Españaes_PE
dc.relation.ispartofurn:issn:1575-1813
dc.relation.ispartofseriesEducación Médica;vol. 20, sup. 2
dc.relation.urihttps://doi.org/10.1016/j.edumed.2018.05.008es_PE
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_PE
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/es_PE
dc.sourceRepositorio Académico USMPes_PE
dc.sourceUniversidad San Martín de Porres - USMPes_PE
dc.subjectEmpatíaes_PE
dc.subjectEducación médicaes_PE
dc.subjectEstudiantes de Medicinaes_PE
dc.subjectPerúes_PE
dc.titleEvaluación de la empatía en alumnos de medicina humana de una universidad privada del Perúes_PE
dc.title.alternativeEvaluation of medical empathy in students of a private university in Perues_PE
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_PE
thesis.degree.nameMedicina Humanaes_PE
thesis.degree.grantorUniversidad de San Martín de Porres. Facultad de Medicina Humanaes_PE
thesis.degree.disciplineMedicinaes_PE
dc.publisher.countryESes_PE
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#3.02.00es_PE


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess