La protección a la naturaleza desde el SUMAK KAWSAY: una mirada a las Constitución Ecuatoriana
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2015Author(s)
Bustamante Manosalva, Rosalinda
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Desarrolla el tema de la instauración de la ideología indígena Sumak Kawsay o Buen Vivir dentro de la Constitución de la República de Ecuador del año 2008, hecho que marcó un hito en la historia jurídica mundial no solo por la adopción del Buen Vivir como eje para el desarrollo de las políticas ecuatorianas, sino también porque bajo dicha visión biocéntrica se reconoció a la Naturaleza como sujeto de derecho dentro del mismo texto constitucional. Asimismo, a partir de las diferencias entre la visión Sumak Kawsay compartida por los pueblos indígenas y la visión tradicional antropocéntrica instaurada por casi todos los países alrededor del mundo, se evidencia la relación entre la ideología del Buen Vivir y el reconocimiento de derechos a la Naturaleza en Ecuador. This article is about the establishment of indigenous ideology Sumak Kawsay or Good Living within the Constitution of the Republic of Ecuador in 2008. This marked a milestone in the global legal history not only by the adoption of Good Living as focus for Ecuadorian development policies, but also because Nature was recognized as subject of law under such biocentric view within the Ecuadorian Constitution.
Also, since the differences between vision Sumak Kawsay shared by indigenous peoples and traditional anthropocentric vision established by most countries around the world, the relationship between the ideology of Good Living and recognition of rights to nature is evident in Ecuador.
On the other hand, is analyzed one of the most emblematic cases in environmental matters in Ecuador, Loja case, to demonstrate how the Ecuadorian judiciary becomes effective recognition of rights to Nature.
Finally, the reality of the Peruvian State in relation to the protection of nature leads us to reflect on the socio- environmental conflicts and apparent solutions offered by the government.
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